Aktuální stav elektronické neschopenky – nebude dřív jak v roce 2021

Začátkem jara se hodně řešila otázka zrušení tří denní karenční doby. Z jednání mezi odboráři a politiky vyšlo, že dokud nebude fungovat systém elektronických neschopenek, bude pro zaměstnavatele obtížné souhlasit se zrušením. Důvod? Pokud nebudou fungovat elektronické neschopenky, nebudou mít zaměstnavatelé možnost zkontrolovat své zaměstnance, zda jsou skutečně nemocní.

Další možnou příčinou je legislativní nepřipravenost (uvidíme, co v tomto směru přinese podzimní návrh zákona o elektronizaci zdravotnictví) a v neposlední řadě může být technická náročnost na vybavení ordinací lékařů. Pravdou je, že elektronická neschopenka by měla v první řadě usnadnit stávající administrativu, jak lékařům, tak zaměstnavatelům. O pohodlí pro pacienty snad není třeba se ani zmiňovat. Dá se předpokládat, že právě pacienti by tuto formu velice přivítali. Odpadlo by jim složité duročování „správných stránek“ zaměstnavateli.

Elektronické neschopence oproti elektronickému receptu usnadňuje cestu právě zavedení eReceptu na začátku letošního roku, kdy se všichni lékaři museli vybavit nejen PC, ale také připojením k internetu. Recepty pak mohou do centrálního úložiště posílat právě pomocí internetu na přímo nebo mohou využít vhodné softwarové doplňky, které jim usnadňují odeslání na jeden klik. Lze předpokládat, že v případě eNeschopenky budou mít lékaři podobnou možnost, a to využít přímého rozhraní (zatím se neví jakého) nebo softwarové rozšíření stávajícího programu, který ve své ordinaci využívají. Pravdou zůstává, že elektronická neschopenka bude dalším velmi významným krokem k elektronizaci zdravotnictví.