mHealth a mobilní operátoři v České republice

Mobilní telefony se stávají důležitou součástí celé koncepce elektronického  čili digitálního zdravotnictví. Takzvané mHealth se čím dál více rozšiřuje, s čímž souvisí i práce mobilních operátorů. Zeptali jsme se tedy zástupce jednoho z nich, společnosti T-Mobile, na několik otázek souvisejících právě s mobilním zdravotnictvím v České republice. Odpovídala Martina Kemrová, senior manažerka firemní komunikace T-Mobile.

  • Jaké jsou podle Vás možnosti realizace tzv. mHealth v ČR? Je na tohle, řekněme „odvětví“, připravena?

Potenciál je v ČR veliký, zatím ale chybí shoda ohledně financování  těchto řešení/služeb. Ukazuje se několik způsobů jak mHealth financovat např. při využití řešení/služeb v  klinické praxi, kterou financují poskytovatelé (zdravotnická zařízení, pojišťovny, zaměstnavatelé). Lze očekávat efektivnější využití kapacit lékařů, zdravotníků a zdravotnických zařízení, ale i léků či dalšího materiálu a služeb. Významnou roli také hraje prevence či péče o vztahy s pacienty. Do financování služeb bude nutné zapojit i samotné pacienty. Aby však bylo možné služby nasadit a využívat, je třeba doplnit a rozšířit současné nemocniční a klinické systémy a připravit uživatelské aplikace a služby pro různé platformy mobilních zařízení.

  • Kde jsou slabá a silná místa (v českém prostředí) v souvislosti s propojováním elektronizace zdravotnictví a mobilních technologií?

To je v tuto chvíli příliš brzy hodnotit.

  • Jaké první kroky by měl obecný koncept „hospodárného a funkčního eHealth“ nyní primárně obsahovat, aby mohlo mobilní zdravotnictví začít fungovat? 

TMCZ tuto oblast pečlivě monitoruje. Nicméně se nezabývá komplexním konceptem eHealth, ale pouze jeho dílčími částmi, a to prostřednictvím podpory firem, které se na tuto oblast specializují a nabízí přímo jednotlivé služby či řešení. Tyto služby, řešení či aplikace tedy operátor přímo nenabízí, nicméně partnerům poskytuje např. SIM karty pro jejich zařízení (např. monitorovací náramky pro pacienty s epilepsií apod.). nebo marketingovou podporu.

  • Co všechno, jaké služby se již v této sféře u nás realizují a opravdu fungují? Jaké jsou jejich přínosy?

V této oblasti spolupracujeme s celou řadou firem, např.  iPlato s.r.o , Princip a.s., Ness Czech s.r.o. či Teltech servis, a.s., a mnohými  dalšími.
Nabízejí různé aplikace a řešení, které poskytují pacientům nadstandardní podporu při léčbě jejich onemocnění a zefektivňují jejich komunikaci s lékařem (např. modul upomínkových SMS – upozornění na termín vyšetření, nebo aplikace monitorující a zaznamenávající zdravotní stav pacienta – např. u epilepsie, diabetes, kardiovaskulárních chorob). Část e-Health aplikací je snadno včlenitelná do zdravotnických systémů a nevyžaduje žádná dlouhodobá školení personálu.

  • Jak si vedeme v mHealth ve srovnání se zahraničím – zejména dalšími evropskými zeměmi?

Oblast mHealth se v ČR vyvíjí zatím velmi pozvolna.

  • Jak finančně náročné je tohle odvětví? Na čem se dá například ušetřit a kde naopak jsou peníze nejvíce potřeba? 

Pro rezidentní zákazníky mohou být jednotlivá řešení poměrně finančně náročná. Pomohla by spolupráce s pojišťovnami, kde by jednotlivé pojišťovny na daném řešení nějakým způsobem participovaly.

  • Co se týče spolupráce mobilních operátorů a lékařů – můžete jim pro zjednodušení práce současně nabídnout nějaké speciální tarify, služby či jiné speciální nabídky? 

V současné době nemáme pro lékaře žádné speciální tarify.

Komentáře

9 thoughts on “mHealth a mobilní operátoři v České republice

  1. […] Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin. […]nn1

  2. […] Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin. […]

  3. […] Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin. […]

  4. […] Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin. […]

  5. […] Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin. […]

  6. […] Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin. […]

  7. […] Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin. […]

  8. […] Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin. […]

  9. […] Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin. […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *