Online objednávání – oblíbená služba pro pacienty

Přinášíme Vám další ze série článků věnující se pacientům a elektronizaci. Zatímco minule jste si mohli přečíst o eReceptech, dnes se věnujeme další z typických služeb pro pacienty, které elektronizace přináší – online objednávání.

Objednávání online rozhodně není doménou jen zdravotnických služeb. V dnešní době můžeme najít spoustu oblastí kde online objednávání funguje dobře či kde fungovat teprve začíná. Typickým příkladem mohou být úřady či instituce. Dnes v některých českých městech není problém objednat se online na webových stránkách např. pro vyzvednutí řidičského průkazu nebo pro založení živnostenského listu.

U úřadů tato služba funguje dobře nejspíš i proto, že návštěvníci často nejdříve hledají informace na webu, hledají např. na jaký odbor mají jít a kde přesně sídlí. Když u toho narazí na možnost objednat se online, mnozí toho rádi využijí. Podobně tyto systémy fungují dobře u pojišťoven, bank i u některých služeb – např. u restaurací či kadeřnictví.

Jak je to ale ve zdravotnictví? Možnosti online objednání pro pacienty tu jsou přirozeně omezenější než třeba ve srovnání s bankami, kde se úkony často opakují a není běžné, že by tam nastaly nějaké nepředpokládané události. Zkrátka ne vždy je možné se objednat, i ve zdravotnictví jsou ale oblasti, kde to funguje hladce.

Prvním předpokladem je, že se jedná o plánovanou událost – vyšetření či zákrok. Tam může lékař dobře odhadnout, jak dlouho bude trvat a uzpůsobit tak tomu objednávkový kalendář. Z rozhovorů s lékaří víme, že online objednávání výborně funguje u preventivních prohlídek.

Především gynekologové často online objednávání svým pacientkám umožňují, často právě díky předvídatelnosti délky vyšetření, naopak pro zubaře může být objednávání online často spíše komplikací, nikdy totiž neví přesně, kdy se preventivní prohlídka změní v zákrok a značně se tak prodlouží.

Z pacientského hlediska je však možnost online objednávání velmi oblíbená. Velká skupina lidí upřednostňuje vybrat si termín návštěvy v klidu během několika kliků myší oproti domlouvání si termínu návštěvy osobně či telefonicky.

Různé průzkumy mezi pacienty také naznačují, že je to služba, kterou hodně lidí u svých lékařů chválí nebo by ji uvítali. Přesto ale někteří lékaři neevidují u svých pacientů takový zájem, jaký původně očekávali. Podobně to má paní doktorka Stračárová, se kterou jsme dělali rozhovor.

Nicméně i v naší anketě na eZDRAVu, kterou najdete v pravém sloupci, online objednávání mezi ostatními službami spojenými s elektronizací vyniká. Souhlasíte s respondenty nebo spíše s paní doktorkou Stračárovou?

Tak či tak budeme rádi, když se budete ankety účastnit, případně když svůj názor vyjádříte také v diskusi pod tímto článkem.

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *