Více než 60 % Čechů nad 45 let trpí bolestí kloubů. Péče přitom není náročná

Bolesti kloubů provázejí životem nejméně každého druhého člověka v naší zemi. Často jsou zaviněny nevyváženou stravou, nepřiměřenou zátěží nebo naopak přehnanými sportovními výkony. Nepřekvapují proto statistiky, podle kterých kloubní výživu užívají alespoň jednou ročně i mladí lidé. Ve spolupráci s MUDr. Radomírem Holibkou, Ph.D., předním českým ortopedem a lékařem mnoha vrcholových sportovců, jsme různým věkovým skupinám na míru připravili užitečné rady, jak pečovat o své klouby.

0-30 let: Raději rekreačně než extrémní zátěž

V dětství a mládí se vytváří základ pro dobrý, nebo naopak špatný stav kloubů v pozdějším věku. I mladý člověk by měl proto dbát na kvalitní a vyváženou stravu. Dalším důležitým faktorem je pohyb. Podle odborníků je podstatná jeho pravidelnost. Je totiž lepší rekreačně sportovat několikrát týdně, než o víkendu extrémní zátěží kompenzovat celotýdenní sezení u počítače.

Ani mladý člověk by neměl podceňovat zranění, která se mohou na budoucím stavu kloubů nepříjemně podepsat. Máte-li potíže, vyhledejte lékaře, případně alespoň při sportu chraňte namáhané místo vhodnou pomůckou,“ radí Pavel Sedláček ze společnosti Pharma Future.Mnozí aktivní sportovci už v mladém věku často alespoň jednou ročně sahají k preventivní kůře kloubní výživy, například po sezoně nebo před silným zatížením,“ dodává Sedláček.

30-45 let: Nedohánějte, co jste v mládí zanedbali

Čtyřicetiletý pacient v ordinacích ortopedů a revmatologů není žádnou výjimkou. Poškození kloubů může vzniknout jako důsledek pasivního způsobu života, ale také kvůli přemrštěné sportovní aktivitě. První skupinu pacientů tak často tvoří lidé se sedavým zaměstnáním či nadváhou, která neúměrně zatěžuje hlavně kyčle a kolena. Do druhé skupiny se řadí ti, kteří se snaží horečnou sportovní aktivitou dohnat to, co v mládí zanedbali. Ale pozor – přemrštěné tréninkové dávky nebo jednorázová extrémní zátěž vám spíše ublíží, než prospějí.

Čím je člověk starší, tím je důležitější pravidelnost a přiměřenost. Před sportem nezapomínejte na rozcvičku, která pomůže připravit klouby na nadcházející aktivitu. K rizikovějším sportům patří v tomto věku třeba tenis a squash, které zatěžují zvláště lokty a kolena, dále lyžování, fotbal nebo běh na tvrdém povrchu. Na rekreační úrovni by vám však ani tyto sporty neměly způsobit žádné vážné potíže

45-60 let: Pozor na studenou vodu, prochladnutí a hluboký podřep

Právě v tomto životním období rapidně přibývá lidí, kteří poprvé sáhnou po kloubní výživě. Vhodné přípravky jim mohou pomoci při bolesti namáhaných kloubů, přispívají k normální tvorbě pojivových tkání a chrání klouby, svaly i šlachy. „Podle mých zkušeností má problémy s klouby více než 60 % Čechů nad 45 let. S přibývajícím věkem se totiž chrupavky opotřebovávají a přirozené obnovovací schopnosti již nestačí. Potravinové doplňky obsahují složky, které chrupavce napomáhají obnovit její vlastní zdravé prostředí,“ vysvětluje přední český ortoped Radomír Holibka. Vhodně vybrané potravinové doplňky mohou mít velmi rychlé účinky. „Pocit změny můžete zaznamenat již během několika týdnů, obzvláště u kvalitních doplňků, které obsahují správnou kombinaci účinných složek,“ doplňuje Holibka adoporučuje například speciální výživové přípravky Ortho Help.

Kloubní výživa však není náhradou zdravého pohybu. Odborníci doporučují například rychlou chůzi, turistiku, plavání, jízdu na kole či rotopedu. Méně vhodné jsou sporty, které přinášejí prudké nárazy a otřesy. Pokud v práci stojíte, pořiďte si ortopedickou obuv, která odlehčí kloubům. V sedavém zaměstnání volte vhodnou židli a pravidelně si dělejte přestávky na protažení. Vyvarujte se prochlazení kloubů, například ve studené vodě. Na zahrádce pokud možno nepracujte na kolenou a dávejte si pozor na hluboký podřep.

60 let a více: Pohyb konzultujte s fyzioterapeutem

Opotřebení kloubů je přirozený důsledek stárnutí, nejpozději po sedmdesátce se proto artróza v nějaké podobě dotýká téměř každého člověka. Pokud vám již zdravotní stav nedovoluje aktivní sport, choďte alespoň na rekreační procházky nebo zkuste nordic walking. Trpíte-li nějakým revmatickým onemocněním, musíte předcházet zatuhnutí kloubů. Ideální je pravidelné cvičení doporučené fyzioterapeutem.

Důležitá je také strava jako prevence obezity. Kyčelní i kolenní kloub totiž vskutku pozná každé kilo navíc. Co se týče konkrétních potravin, pro podporu kloubů jsou vhodné například některé ryby nebo ořechy. Vápník, stavební kámen kostí v lidském těle, můžete získat nejen z mléčných výrobků, ale také z luštěnin, ovoce a zeleniny. „Nejpozději v tomto věku je také vhodné podpořit dobrý stav kloubů speciální výživou,“ doporučuje Radomír Holibka.

Při výběru kloubní výživy máte v zásadě tři možnosti: masti, nápoje a tablety. Masti se rychle vstřebávají a rychleji proniknou do centra bolesti, proto jsou vhodné pro lidi, kteří si již na bolestivost kloubů stěžují. Pro prevenci zánětů a onemocnění kloubů jsou naopak vhodné tablety či nápoje. Při nákupu konkrétního výrobku by pak zákazník neměl hledět jen na obal či líbivou reklamu. „Podstatné je především složení výrobku. Vybraný produkt by neměl mít jen jednu účinnou látku, ale spíše kombinaci více látek, které se vzájemně doplňují a zajišťují komplexní péči o klouby a svaly,” uvádí Pavel Sedláček, obchodní ředitel společnosti Pharma Future, která na trh uvádí přípravky z řady Ortho Help.

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *